Van oordeel naar vraag

Is het herkenbaar voor jou om snel een oordeel te hebben over een situatie en daarmee vaak ook over een persoon, bijvoorbeeld je collega of nieuwe leidinggevende? In de meeste gevallen weten we slechts een stukje van het verhaal en vullen we de rest zelf in en aan. Dit geeft een onvolledig beeld. Door minder te oordelen en meer door te vragen aan de ander, kom je met elkaar in gesprek. In deze blog wil ik jullie kennis laten maken met een aantal ezelsbruggetjes die van pas kunnen komen om op een ontspannen manier met elkaar in gesprek te zijn. Wellicht komen ze je bekend voor. Of het nu nieuw voor je is of een herhaling van informatie; in beide gevallen geldt dat je je huidige handelen eraan kunt spiegelen en verder ontwikkelen.

 

De ezelsbruggetjes op een rij

  • Wees een OEN (open, eerlijk, nieuwsgierig)
  • Laat OMA (oordeel, meningen, adviezen / aannames) thuis
  • Geef LSD (luisteren, samenvatten doorvragen)
  • Smeer NIVEA (niet invullen voor een ander)
  • Neem ANNA mee (altijd navragen, nooit aannemen)

 

Aan de slag

De kennis is er en dus lekker aan de slag ermee. En ja, dat gaat met vallen en opstaan. Wees mild voor jezelf en gun jezelf een herkansing. Op die manier krijg je het steeds beter onder de knie.

Gun je zelf de tijd, zodat je met onverdeelde aandacht in gesprek kunt zijn met de ander. Op die manier ga je elkaar beter begrijpen en kun je dus ook prettiger samenwerken. Dit zal het werkplezier vergroten en daar geniet iedereen van mee!

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email